czwartek, 11 kwietnia 2013

Owiana Madzi aromatami...

Bajka
Wszelkie podobieństwa do osób, zdarzeń i miejsc, które mogą zaistnieć są zupełnie przypadkowe!!! Hi, hi
Ściąganie, pobieranie udostępnianie zdjęć i treści – możliwe jest tylko za moją/autora/ pisemną zgodą.
„Balansować na linie wysoko ponad spojrzeniem Twych oczu”
˜”*°°*”˜
Pomyślałam sobie, że skoro wiosna się zbliża, warto sobie przypomnieć o roślinkach, które uważamy za chwasty a które są niesamowitym źródłem wielu wartości.
Śniadanko wesołe, by zwabić wiosnę.
Filiżanka, prezent od Madzi – Madziu pozdrawiam, ciągle jeszcze piję herbatkę, którą od Ciebie dostałam – na wielkie okazje – tzn., gdy sobie wspominam nasze spotkanie.


Jestem szczęśliwa, bo pierwszy raz pracowałam w ogrodzie – jest fajnie cieplutko pracy multum.

Obiadek skromny.
Podwieczorek pyszny.
Jeszcze pójdę, ale muszę się kawy napić, bo osłabłam.
Zakwitły pojedyncze krokusiki i jedna stokrotka. Wygląda na to, że zima nie porobiła spustoszeń wśród kwiatów, oby tylko teraz już mrozu nie było. Pszczółki są to też jest pocieszające. Napiszę jeszcze coś jak wrócę.

Cieszyłam się, bo wczoraj dostałam u nas szafran – bardzo mi zrzedła mina jak rozpakowałam opakowanie i zobaczyłam ile go jest. Z trzech opakowań jest tyle, że zmieściłoby się na paznokciu mojego kciuka.
Mniszek lekarski na zdrowie
Liście mniszka, najmłodsze można dodać do sałatki - są smaczne i wyjątkowo bogate w witaminy i sole mineralne.
Suszone kwiaty i korzenie, mogą posłużyć do sporządzania leczniczych naparów, syropów, a nawet wina.
Napar z kwiatów mniszka lekarskiego - łyżkę stołową suszonych kwiatów zalewamy wrzątkiem i parzymy pod przykryciem przez 10 minut. Napar odcedzamy i pijemy kilka razy dziennie po pół szklanki. Szczególnie polecany osobom z dolegliwościami wątroby i pęcherzyka żółciowego.
Wywar z korzenia mniszka lekarskiego - 50 g suszonych korzeni rozdrabniamy, zalewamy litrem wody i gotujemy przez 2-3 minuty. Odstawiamy pod przykryciem na 10 minut, następnie przecedzamy. Pijemy 1/3 szklanki kilka razy dziennie. Wywar zalecany jest w infekcjach dróg moczowych, chorobach pęcherza, nerek oraz cukrzycy.
Syrop ze świeżych kwiatów mniszka - na syrop nadają się kwiaty zerwane na początku kwitnienia. Około 250 kwiatów zalewamy litrem wody i gotujemy przez 5 minut. Odstawiamy na godzinę, po czym przecedzamy wywar. Uzyskany płyn gotujemy na wolnym ogniu przez 3-5 godzin, stale mieszając i nie dopuszczając do wrzenia. Tak przygotowany syrop ma gorzki smak, dlatego dodajemy kilogram cukru i sok z wyciśniętej cytryny. Dokładnie mieszamy. Przelewamy do słoików. Syrop jest skutecznym środkiem hamującym kaszel i zwalczającym infekcje górnych dróg oddechowych.
Wino z korzenia mniszka lekarskiego - 50 g suszonych korzeni rozdrabniamy, zalewamy 0,75 l białego wina i odstawiamy na 2 tygodnie. Należy pamiętać o codziennym wstrząsaniu. Po upływie
2 tygodni wino przecedzamy przez gazę. Mała lampka takiego trunku jest polecana od czasu do czasu osobom cierpiącym na miażdżycę i choroby układu krążenia.
˜”*°°*”˜
Należy jednak pamiętać o konsultacji z lekarzem - stosowanie mniszka przy niedrożności jelit, niedrożności dróg żółciowych oraz przy ropniaku pęcherzyka żółciowego, może być niebezpieczne. Mniszek może ponadto powodować reakcje uczuleniowe, a w przypadku nadkwaśności soku żołądkowego i wrzodów żołądka wzmagać dolegliwości.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za notkę i pozdrawiam

Archiwum bloga