niedziela, 29 września 2019

Na granicy smutku i bólu rosną osty

Bajsza
Wszelkie podobieństwa do osób, zdarzeń, miejsc, które mogą zaistnieć są zupełnie przypadkowe. Hi, hi
~~~~~~~~~~~~~~
24 - 29 września 2019 r 
Siedziałam i obierałam orzechy włoskie przez pół nocy,
gdy skończyłam myślałam, że to już wszystko, ale zajrzałam do piekarnika a tam 4 razy tyle czekało na obranie.
Ciekawe czy mole się do nich nie zakradły – nie orzechy są praktycznie super.
Zrobiłam kolejną partię. Trzeba to koniecznie zrobić, bo lada dzień będą tegoroczne orzechy.
Trzecią noc obieram orzechy. 
Zważyłam/oczywiście bez łupin/ obrałam już kilogram orzechów włoskich i pół kilograma laskowych.
Zostało mi jeszcze pół blachy włoskich zrobię je jutro, bo paluszki już mnie bolą.
Wykorzystam je do galaretek.
Teraz robię galaretki malutkie, jest w nich bomba witaminowa. Owoce orzechy samo dobro.

Dzisiaj też zrobiłam sobie kawę, którą dostałam od takiego młodego pana w Dźwirzynie pracującego w POLO, kawa jest słodzona i ze śmietanką.
Pięknie panu dziękuję, jest przepyszna, dostałam tej kawy z 30 opakowań jednorazowych i tyleż samo czekolady do picia, której jeszcze nie próbowałam, wiadomo jestem nieustannie na diecie.
Pan mnie polubił, bo otwierałam mu korytarz, gdy wracał o 24.00 z pracy i chciał jeszcze sobie coś w kuchni upichcić.
Miałam dzisiaj niski cukier, więc mogłam sobie pozwolić na taką pyszną kawę.
Jestem bardzo dumna z siebie, bo udało mi się zrobić pierwsze zlecenie elektroniczne w banku.
Chodzi o nowe zasady ze zmianą sposobu potwierdzania przelewu smsem.
Doładowałam telefon na początek, ale skoro to się udało nie powinno być kłopotów z innymi przelewami.
Oczywiście już robiłam przelewy elektroniczne, ale miałam kartę kodów.
Pisali, że nowe zasady są trudniejsze i trochę się bałam. Jest jednak ok.
Wyczytałam, co jest z tym moim kciukiem.
Zespół Kanału Nadgarstka”
Sorrki możecie tego nie czytać jak was nie interesuje
„Przyczyna
Zespół Kanału Nadgarstka pojawia się, gdy tkanki otaczające ścięgna mięśni zginaczy w obrębie nadgarstka stają się obrzęknięte i uciskają na nerw pośrodkowy. Tkanki te noszą nazwę błony maziowej. Błona maziowa nadaje poślizg ścięgnom i ułatwia poruszanie palcami.
Obrzęk błony maziowej prowadzi do zwężenia ograniczonej powierzchni kanału nadgarstka i z czasem dochodzi do ucisku na nerw.
Zespół cieśni nadgarstka jest spowodowany uciskiem na nerw pośrodkowy, biegnący w kanale nadgarstka.

Wiele czynników ma wpływ na rozwój zespołu cieśni nadgarstka:
Dziedziczność jest najważniejszym czynnikiem – kanał nadgarstka u niektórych osób jest węższy i cecha ta może być przekazywana w rodzinie
Nadmierne obciążanie ręki
Zmiany hormonalne związane z ciążą
Wiek – choroba występuje częściej u osób starszych
Inne schorzenia, takie jak cukrzyca, reumatoidalne zapalenie stawów i choroby tarczycy
W większości przypadków zespół cieśni nadgarstka nie ma jednej przyczyny.
Objawy
Do najczęstszych objawów zespołu cieśni nadgarstka zaliczają się:
Drętwienie, mrowienie i ból dłoni
Uczucie ‘porażenia prądem’, przeważnie w obrębie kciuka, palca wskazującego i środkowego
Wypadanie przedmiotów z dłoni
„Dziwne” odczucia i ból przebiegający wzdłuż ramienia w kierunku barku
Objawy zazwyczaj rozpoczynają się stopniowo, bez związku z urazem.
U większości osób objawy są silniejsze po stronie kciuka, często jednak drętwieją wszystkie palce.

Objawy mogą występować o każdej porze. Ponieważ wiele osób śpi z podkulonymi nadgarstkami, objawy często pojawiają się w nocy i mogą budzić ze snu. W ciągu dnia objawy często występują podczas trzymania jakiegoś przedmiotu, np. telefonu lub podczas czytania albo prowadzenia samochodu.
Poruszanie lub potrząsanie rękami zazwyczaj pomaga zmniejszyć dolegliwości.

Początkowo objawy mogą pojawiać się i ustępować, ale z czasem mogą utrzymywać się stale.
Uczucie niezdarności lub osłabienia może utrudniać wykonywanie drobnych ruchów, takich jak zapinanie koszuli. Zdarzają się upuszczania przedmiotów.
Jeżeli stan jest poważny, mięśnie kłębu kciuka mogą ulegać zanikowi.”
I teraz Aniu to, o czym do mnie pisałaś; „czy da się to leczyć?” Leczenie
W większości przypadków Zespół Cieśni Nadgarstka z czasem ulegnie pogorszeniu, jeśli nie będzie leczony.
Proces ten może jednak zostać spowolniony lub zatrzymany we wczesnym etapie. Dla przykładu, jeśli objawy są bezpośrednio związane z aktywnością lub zawodem, proces może nie postępować, jeśli zmodyfikujesz lub przerwiesz wykonywanie tych czynności. Wskazane jest też podjęcie wczesnego postępowania lekarskiego tak, aby uszkodzenie nerwu pośrodkowego było jeszcze odwracalne.
Leczenie zachowawcze
Jeżeli wcześnie zostanie postawiona diagnoza i rozpoczęte leczenie, Zespół Kanału Nadgarstka może być leczony bez operacji.
W przypadku niepewnej diagnozy lub łagodnego, bądź umiarkowanego zaawansowania choroby, można spróbować prostych metod leczenia. 
Stabilizacja i unieruchomienie. Stabilizator nadgarstka lub szyna zakładana na noc utrzymuje nadgarstek w neutralnej pozycji. Zapobiega to drażnieniu nerwu pośrodkowego w nocy, kiedy nadgarstki są podkulone podczas snu. Szyny mogą być zakładane także podczas wykonywania aktywności, które wywołują dolegliwości.
 Leki.
Proste leki mogą pomóc w zmniejszeniu bólu.
Zaliczają się do nich niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ), takie jak ibuprofen.
Zmiana aktywności. Zmiana nawyków dotyczących ruchów dłoni, tak, aby unikać pozycji i czynności, które wywołują dolegliwości, może być skuteczna. Jeżeli wykonywany zawód powoduje objawy, zmiana lub modyfikacja pracy może spowolnić lub zatrzymać progresję choroby. 
USG interwencyjne - punkcja ganglionu i wstrzyknięcia steroidów. Zastrzyki z kortykosteroidów zazwyczaj przynoszą ulgę, choć objawy mogą czasem nawracać.
Leczenie chirurgiczne
Cieśń nadgarstka - operacja
Operacja cieśni nadgarstka może być brana pod uwagę, jeżeli metody leczenia zachowawczego nie przynoszą ulgi lub występuję wyższy stopień zaawansowania choroby. Decyzja o przeprowadzeniu operacji jest opierana głównie na ciężkości objawów.
W cięższych przypadkach operacja nadgarstka jest brana pod uwagę wcześniej, ponieważ metody leczenia zachowawczego mają niewielką skuteczność.
W bardzo ciężkich, długotrwałych przypadkach, z ciągłym drętwieniem i zanikiem mięśni kłębu kciuka, operacja może być zalecana niezwłocznie, celem zapobieżenia dalszym i nieodwracalnym uszkodzeniom.”
Nie wiem czy widziałaś dłonie Mary Berry – (ur. 24 marca 1935 w Bath[1]) – brytyjska autorka książek i telewizyjnych programów kulinarnych.
Ona
poddała się takiej operacji niestety operacja raczej się nie udała, ma stały obszerny przykurcz w dłoni.
Pamiętam, że moja ciotka też narzekała na palec serdeczny – tylko ona była 26 lat starsza ode mnie.
.......................... 
 Byłam dzisiaj w ogrodzie poszukać ziół – wróciłam kompletnie przygnębiona.
Zioła zniknęły są tylko krzaki, które wszystko zagłuszyły. Zrobiłam sobie kawy, by się nie popłakać, gdy dbałam o ogród był cudny, ale mój ex wszystkie moje nasadzenia poniszczył. Nie pytałam go nawet, czemu - postanowiłam sobie, że z ogrodem koniec, nie mam pieniędzy do wyrzucania, nie mówię już o moim trudzie.
Jestem jakoś kompletnie przybita, ta deszczowa pogoda i ta chora ręka uświadamiają mi, że zbliża się nieuchronnie koniec. Nic mi się nie chce, dobrze, że choć na Facebooku, ktoś czasem napisze coś miłego.
To jedyne radości, jakie mi już zostały.
Jak sobie pomyślę, że takie życie miałoby trwać jeszcze z 20 lat ciarki po plecach mi przechodzą. 
............................
Tęsknię za nielicznymi najbliższymi, którzy urządzili się za granicą i zupełnie nie czują potrzeby kontaktu.
Piszę im, że ich kocham, bo tylko tyle mogę a oni na to przysyłają mi serduszko.
Tyle pozostaje z bliskich więzi, gdy ludzie się rozstają, ich życie jest ważniejsze niż wszystko inne. 
Oni nie tęsknią, nie czują potrzeby porozmawiania, zapytania się choćby o zdrowie.
Żyją „bez wyrzutów sumienia”. Tak pisał do swojej kochanki mój mąż, gdy jeszcze byliśmy małżeństwem.
„Bez wyrzutów sumienia” - można zdradzać dziecko, męża, bo liczą się tylko seksualne ekscesy. 
Bez wyrzutów sumienia można rozstać się z rodzoną matką, z dzieckiem z najbliższymi i zapomnieć o nich. 
Praca, codzienność obiad dla męża, karma dla psa są ważniejsze niż czyjś ból i tęsknota.
Cholernie to jest smutne. 
Pitolę to - też mogę o wszystkich zapomnieć a co mogę już mieć amnezję, lub Alzheimera - czemu nie.

2 komentarze:

  1. Witaj Basiu! Moja siostra w wieku 73 l. (w zeszlym roku) miala operowane oba nadgaarstki z powodu bolów ciesni nadgarstka i objawami z tym związanymi. Operacja sie udala, bóle znikły a obie dłonie ma na powrot sprawne, wiec odrzuc czarnowidztwo i myśl pozytywnie. Wiem, zbliża sie smutna jesien i zima , a wiec znowu udreka zimna dla Ciebie. Zbliza sie znowu ciezki czas dla Ciebie. To moze powodować z gorszy nastroj i czarnowidztwo. Jak mozesz, o ile pogoda dobra, to wychodż z domu by oczyszczac organizm z tego morowego powietrza. Basiu, zycze zdrowka i lepszego samopoczucia. Idź z tym palcem do lekarza by nie bylo za późno. Wiem, ja tez nie lubie chodzic do lekarzy, ale narazie nawet nie musze, ale Ty moze powinnas tam pojść. Basiu, pozdrawiam Cie serdecznie . Pa, pa. Ania (magnolia)

    OdpowiedzUsuń
  2. Aniu kochanie u nas jest taka pogoda, że nawet psa z kulawą nogą by się z domu nie wygoniło. Co do ręki to raczej nie pójdę do lekarza, może samo przejdzie - znasz mnie i wiesz, nie wierzę lekarzom. Buziaki dzięki za troskę. Uwielbiam Cię.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za notkę i pozdrawiam

Archiwum bloga